I fotbollsmatcher ser man ofta hur spelare faller i dueller, rullar runt och skriker av smärta. Men hur skadade är de egentligen? Filmningar inom fotbollen är ett stort problem och det utnyttjas av spelare, från lägsta till högsta nivå, för att få fördelar i form av frisparkar och straffar. I dagsläget stävjas detta enbart av en varning, i de fall domaren faktiskt ser igenom fusket. Men nu har ett svenskt företag tagit fram en teknisk lösning som ska få bort dessa fallenheter för gott.

Tekniken, som ironiskt nog kallas FIUYMI (Fake It Until You Make It), är i sig inte särskilt svår. Det hela består av en AI som tränats av miljontals bilder för att lära sig vad som är en filmning och vad som är en riktig skada. Tanken är att tekniken kan implementeras i de befintliga kamerauppsättningar som finns på arenorna i de största ligorna och användas på ungefär samma sätt som VAR (Video Assistant Referee). Skillnaden är att FIUYMI tar beslut helt på egen hand, utan inblandning av den mänskliga faktorn.

Bakom tekniken står det östgötska företaget First App Real AB, som sedan några veckor också är medlem i Visual Sweden.

– Idén började med att jag själv var frustrerad vid varje match när jag såg spelare som slängde sig utan kontakt, säger Kim Oscars, VD och grundare av First App Real AB. Det räcker med en snabb googling för att inse hur många pinsamma filmningar som genomförts av spelare genom åren, och som i många fall lurat domaren. När vi genomsökt internet så har vi, utan att överdriva, kommit över miljontals videoklipp från Youtube och andra videodatabaser. Underlaget är oroväckande stort, jag visste att spelare filmade men inte i den här omfattningen. 

Om AI:n upptäcker en filmning som inte domaren sett, vad händer då?

– Då kommer VAR-domaren, som sitter i ett eget rum långt bort från fotbollsplanen, att bli uppmärksammad på detta. Ungefär på samma sätt som att huvuddomaren idag får en signal till sin klocka om bollen går över mållinjen. VAR-domaren kan då direkt se att en spelare försökt filma till sig en fördel i matchen och ett gult kort kan dömas ut för denna förseelse.

Huvudsyftet med tekniken är förstås att stävja den här sortens beteende, inte minst med tanke på alla de barn som ser upp till sina idoler på fotbollsplanen och knappast får lära sig Fair Play om de ser sina idoler fuska var och varannan match. När gula kort oftare delas ut för filmning kommer fler och fler spelare undvika överdrifter, vi får färre avbrott och spelet kommer att flyta bättre. Det här låter ju underbart i gemene fotbollsälskares ögon men det finns utmaningar. FIUYMI kan förvisso avgöra om en spelare faller i en duell utan någon som helst beröring men vad händer om en spelare faller till marken efter att ha fått en hand på axeln?

– Med tanke på att tekniken är bildmässigt mogen att nu testas skarpt så har vi gått vidare och utvecklar nu ett ytterligare steg i det hela där vi lägger till smärta. Vi kommer helt enkelt att lära denna AI hur ont det beräknas göra om en människa på en klapp på kinden, en knytnäve i ryggen eller något liknande. Först då kan vi få ett system som är helt fritt från brister och kan hjälpa domarteamet att fatta snabba och korrekta beslut, säger Kim Oscars.

Vad blir nästa steg?

– Nu kikar vi på när vi kan få testa denna teknik IRL för första gången. Vi hade en förhoppning om att det skulle gå redan till den allsvenska premiären den 1 april, men med tanke på datumet kunde det uppfattas som ett skämt. Nu hoppas vi istället på fotbolls-EM 2024 i Tyskland men vi är lite oroliga att premiärdatumet den 14 juni också kan sätta käppar i hjulet. Det är nämligen Internationella blodgivardagen och med tanke på nästa steg i vår utveckling, att koppla på smärta, så kan det istället leda till en ny typ av filmningar som vi aldrig tidigare skådat. Det är inte lätt med temadagar, avslutar Kim Oscars med en suck.

Här hittar du mer information om First App Real AB och deras teknik!